Do jakiego lekarza z hemoroidami?

lek. med. Bogumił Bednorz

Nie należy zwlekać z konsultacją lekarską ani podejmować prób leczenia „na własną rękę”. Pamiętajmy, że ból czy krwawienie z odbytu nie muszą wiązać się z chorobą hemoroidalną. Czasem mogą wskazywać na znacznie poważniejsze stany (np. choroby nowotworowe), które wymagają pilnego rozpoznania i bezzwłocznej terapii. Leczenie hemoroidów w każdym przypadku powinien ustalać lekarz. Terapia obejmuje metody zachowawcze (zmianę trybu życia i farmakoterapię) oraz metody instrumentalne. Do metod zabiegowych zalicza się m.in.  metodę termiczną wykorzystującą fotokoagulację z podczerwienią lub stosowanie bardzo niskich temperatur (krioterapia).

Co to są hemoroidy?

Hemoroidy (guzki krwawnicze), czyli jamiste, tętniczo-żylne sploty hemoroidalne, to prawidłowe struktury, które ma każdy z nas. Struktury te (w warunkach zdrowia) znajdują się powyżej kresy (linii) grzebieniastej, która biegnie 2–3 cm powyżej ujścia odbytu. Te szczególne połączenia tętniczo-żylne, otoczone tkanką łączną wzmocnioną włóknami mięśniowymi, pokrywa nabłonek gruczołowy.

Tętnica odbytnicza górna zaopatruje hemoroidy w krew tętniczą. Krew żylna natomiast odprowadzana jest do żyły wrotnej, która przechodzi przez wątrobę lub uchodzi do żyły głównej dolnej.

Objawy choroby hemoroidalnej

Hemoroidy w pewnych warunkach ulegają patologicznemu powiększeniu – wówczas mogą stać się źródłem problemów zdrowotnych.

Do głównych objawów choroby guzków krwawniczych (choroby hemoroidalnej) należy:

Przypomnijmy, że fizjologiczne (prawidłowe, naturalne) położenie guzków krwawniczych (hemoroidów) znajduje się powyżej linii grzebieniastej. W ich objawowym poszerzeniu pod uwagę bierze się m.in. wielkość i położenie guzków względem tej linii. Parametry te wskazują na stopień zaawansowania choroby hemoroidalnej.

W praktyce wyróżnia się hemoroidy:

Hemoroidy – kiedy zgłosić się do lekarza?

Każde krwawienie z odbytu wymaga oceny lekarskiej (nawet jeśli nie towarzyszą mu żadne inne dolegliwości). Do wizyty u specjalisty powinny skłonić również inne niepokojące objawy, jak zmiana rytmu wypróżnień, uczucie niepełnego wypróżnienia, stolce „ołówkowate” (cienkie) i nieuzasadniona utrata masy ciała.

Rozpoznanie choroby hemoroidalnej, określenie stopnia jej zaawansowania oraz ustalenie optymalnej metody leczenia wiąże się z koniecznością przeprowadzenia badania proktologicznego wraz z pełnym badaniem wizualizacyjnym – anorektoskopią. W niektórych przypadkach mogą istnieć wskazania do wykonania kolonoskopii.

Do jakiego lekarza z hemoroidami?

Profilaktyka, diagnozowanie i leczenie chorób dolnego odcinka przewodu pokarmowego leży w gestii lekarza proktologa. Jednak pierwsze kroki pacjenci kierują zwykle do lekarza POZ, który dokonuje wstępnej oceny dolegliwości i kieruje na leczenie specjalistyczne. Jeśli konieczne okaże się leczenie inwazyjne, pacjent trafia pod skrzydła chirurga ogólnego lub chirurga naczyniowego.

W chorobie hemoroidalnej stosuje się postępowanie zachowawcze (które polega na łagodzeniu dolegliwości, takich jak świąd, pieczenie, ból) oraz metody inwazyjne.

Leczenie zachowawcze obejmuje zwiększenie aktywności fizycznej, zmianę diety na bogatoresztkową (bogatą w błonnik pokarmowy), większą ilość przyjmowanych płynów (nawadnianie organizmu) i farmakoterapię.

W leczeniu farmakologicznym hemoroidów stosuje się m.in.:

Leczenie zabiegowe obejmuje m.in.:

Zaawansowana choroba hemoroidalna wymaga z reguły leczenia operacyjnego, które polega na chirurgicznym wycięciu guzków i zamknięciu naczynia doprowadzającego krew.

Źródła:

Altomare D.F., Giannini I. Pharmacological treatment of hemorrhoids: a narrative review. Expert Opinion on Pharmacotherapy. 2013;14 (17): 2343–2349.

Giannini, I., Amato, A., Basso, L. et al. Flavonoids mixture (diosmin, troxerutin, hesperidin) in the treatment of acute hemorrhoidal disease: a prospective, randomized, triple-blind, controlled trial. Techniques in Coloproctology. 2015; 19: 339–345.

Arezzo A., Podzemny V., Pescatori M. Surgical management of hemorrhoids. State of the art. Annali italiani di chirurgia. 2011; 82 (2): 163–72.

Wałęga P. Guzki krwawnicze i żylaki odbytu. Medycyna Praktyczna Chirurgia. 2012; 05: 57–70.

Wald A., Bharuch A.E., Cosman B.C. et al. ACG Clinical Guideline: Management of benign anorectal disorders.American Journal of Gastroenterology. 2014; 109: 1141–1157.

Agbo S. P. Surgical Management of Hemorrhoids. Journal of Surgical Technique and Case Report. 2011; 3 (2): 68–75.

Bielecki K. Nazewnictwo w proktologii. Podstawowe pojęcia i definicje. Postępy Nauk Medycznych. 2013; 8: 526–530.

Gajewski P. (red.). Interna Szczeklika 2018. Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2018.

Rivadeneira D.E., Steele S.R., Ternent C. et al. Practice parameters for the management of hemorrhoids (revised 2010). Diseases of the Colon & Rectum. 2011; 54 (9): 1059–1064.

Kaidar-Person O., Person B., Wexner S.D. Hemorrhoidal Disease: A Comprehensive Review. 2007; 1: 102–117.

Matyja M., Haberka M., Olszanecka-Glinianowicz M. Żywienie i styl życia – najnowsze wytyczne AHA 2017. Medycyna po Dyplomie 2017; 26 (9): 20–23.

Kołodziejczak M. Zachowawcze leczenie choroby hemoroidalnej. Medycyna Rodzinna. 2011; 1: 7–11.

Mounsey A.L., Halladay J., Sadiq T. S. Guzki krwawnicze. Lekarz Rodzinny. 2012; 1 [dostęp online].

Andziak P. Chirurgia naczyniowa. Medycyna po Dyplomie. 2012; 12: 63–70.

Townsend C.M. (red.). Chirurgia Sabistona. Tom 4. Brzuch. Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2013.

Szmidt J., Kużdżał J. Podstawy chirurgii. Tom I i II. Medycyna Praktyczna, Kraków 2009.

Tagi: co to są hemoroidy , jak leczyć hemoroidy , objawy hemoroidów , przyczyny hemoroidów