7 sposobów na żylaki

dr n. med. Wojciech Rybak

Nie tylko szpecą nogi, ale też zakłócają krążenie krwi. Trzeba więc je leczyć. Głównie z powodów zdrowotnych, a dopiero potem – estetycznych.

Układ żylny w nogach tworzą żyły głębokie i powierzchowne oraz tzw. żyły przeszywające, które je łączą. Gdy wszystko jest w porządku, krew krąży bez zarzutu. Kiedy jednak rozwija się przewlekła niewydolność żylna (dotyczy głównie układu powierzchownego), na nogach powstają widoczne gołym okiem żylaki. Są one na początku, zwłaszcza dla kobiet, skazą estetyczną. Ale nie można ich lekceważyć z innego powodu. Otóż, gdy ich nie leczymy, narażamy się na groźne powikłania. Najczęstsze z nich to: trudno gojące się owrzodzenia podudzi, krwotok (pęka żyła i skóra nad nią), zatory i zakrzepy żylne. Te ostatnie są bardzo niebezpieczne, bo gdy oderwą się od ściany naczynia i popłyną z krwią w górę, mogą spowodować zamknięcie tętnic np. płucnych, a to zagraża naszemu życiu. Jakie metody leczenia żylaków najczęściej proponują nam lekarze? Przedstawiamy aż 7 z nich.

1. Skleroterapia

Skleroterapia to metoda zamykania chorych naczyń żylnych za pomocą środka chemicznego (tzw. sklerotyzantu). Może być stosowana samodzielnie, jako jedyna terapia lub w połączeniu z innymi metodami (np. większe żylaki likwiduje się za pomocą pary wodnej, a ich małe rozgałęzienia czy towarzyszące im „pajączki” – skleroterapią).

• Po zdezynfekowaniu skóry do zmienionego chorobowo naczynia lekarz wstrzykuje cienką igłą środek obliterujący (stąd też metoda ta nazywana jest również obliteracją), czyli taki, który powoduje zamknięcie jego światła. Po zaaplikowaniu środka podrażniona ścianka włóknieje, ustaje przepływ krwi i po kilku dniach czy tygodniach żyła przestaje być widoczna. Po zakończeniu zabiegu trzeba przez jakiś czas nosić pończochy o zmiennej sile nacisku.
  • Koszt terapii zależy od tego, ile naczynek trzeba było zamknąć. Zwykle wynosi 200- 600 złotych za sesję zabiegową.

2. Laseroterapia

Niewielkie chore żyły, odgałęzienia, które pozostały po operacji żylaków oraz „pajączki” można zlikwidować korzystając z laserowego zamykanie naczynek.

Choroba kobiet? Z medycznych statystyk wynika, że mamy żylaki 2-3 razy częściej niż mężczyźni.

3. Stripping

To chirurgiczne usunięcie chorej żyły za pomocą stalowej sondy.

4. Kriostripping

Jest to również metoda chirurgiczna, która polega na usunięciu zmienionej chorobowo żyły, ale wykorzystuje się do tego niską temperaturę.

5. Para wodna – SVS

To zabieg z użyciem pary wodnej. Przeprowadza się go przy sporych żylakach.

6. Laserowe leczenie żylaków – EVLT

Ten skrót oznacza laserową terapię endożylną (z ang. EndoVenous Laser Treatment – EVLT).

• Laserowe usuwanie żylaków rozpoczyna się od znieczulenia skóry w miejscu, gdzie lekarz będzie się musiał wkłuć do chorej żyły. Tutaj zakłada tzw. port, czyli rurkę, przez którą wprowadza do żyły włókno lasera. Na całej długości jest ono osłonięte cewnikiem – poza krótkim, końcowym odcinkiem emitującym energię cieplną. Zabieg odbywa się pod kontrolą USG. Najpierw ostrzykuje się żyłę na całej długości środkiem znieczulającym i lekarz uruchamia laser – wyciągając powoli jego włókno naświetla promieniem chore naczynie. W efekcie dochodzi do obkurczenia i zamknięcia niewydolnej żyły. Nie ma potrzeby usuwania jej, ponieważ po jakimś czasie ulega ona degradacji. Zabieg kończy wyjęcie portu i założenie opatrunku uciskowego na miejsce wkłucia. Potem na nogę zakładana jest pończocha o zmiennym ucisku.
  • Operacja trwa mniej więcej tyle, co zabieg wykonywany metodą SVS.
  • Gdy pozostały widoczne małe odgałęzienia, zamyka się je w taki sposób, jak przy SVS, czyli metodą skleroterapii albo laserem.
  • Zabieg na jednej nodze kosztuje 3,2-4,5 tys. złotych

7. Radiofrekwencja

Jest to metoda bardzo podobna do wewnątrznaczyniowej laserowej, z tą jednak różnicą, że zamiast światła lasera do zamknięcia zmienionej chorobowo żyły stosuje się prąd o częstotliwości fali radiowej (RF).

Zabiegi usuwania żylaków odbywają się pod kontrolą USG. Lekarz widzi więc na monitorze, gdzie dotarł.

Co sprzyja chorobie?

Przyczyn powstawania żylaków jest wiele. Możesz mieć do nich predyspozycje genetyczne, ale szybciej staną się widoczne, gdy:

Uwaga na objawy

Co powinno skłonić cię do konsultacji u specjalisty, np. flebologa?

Początkowo żylaki nie dają żadnych dolegliwości. A te, które się później pojawiają przypisujemy przemęczeniu. Zwykle jest to:

Badania przed zabiegami

Najczęściej wystarczy, że lekarz obejrzy dokładnie całe twoje nogi (jest to tzw. badanie fizykalne), a następnie wykona USG doppler. To badanie jest niezwykle precyzyjne. Gdy stoisz, siedzisz lub leżysz, specjalista wodzi po skórze głowicą aparatu, który połączony jest z monitorem. Na jego ekranie lekarz widzi czy krew płynie bez przeszkód i pod dobrym ciśnieniem, a w żyłach nie ma zakrzepów. Może także ocenić, czy zastawki w naczyniach są sprawne i dobrze pracują. Za pomocą USG doppler można ocenić zarówno stan żył głębokich, jak i powierzchownych. Jeżeli trzeba, bo masz np. jakieś inne schorzenia, specjalista zleci ci dodatkowe analizy. Może to być m.in. morfologia z OB, badanie krzepliwości krwi.

Jak zapobiegać powstawaniu żylaków?

Dziedziczysz tylko skłonność do ich wystąpienia. Stosując na co dzień proste rady – ograniczysz ryzyko powstania żylaków.

Po zabiegach

Jeśli chora żyła została zamknięta za pomocą temperatury lub środka chemicznego:

3 Pytania do dr n. med. Wojciecha Rybaka

Redakcja : NFZ refunduje tylko jedną metodę leczenia żylaków – stripping. Dlaczego warto uskładać sobie na nowocześniejszy zabieg?

W.R: Trwa krócej. Nie trzeba spędzić kilku dni w szpitalu. Nie stosuje się znieczulenia ogólnego czy rdzeniowego. W porównaniu do strippingu – nowoczesne zabiegi mają mniejsze ryzyko powikłań (np. urazu dużych naczyń czy nerwów, krwotoku, infekcji). Po zabiegach praktycznie nie ma blizn. Szybciej też wraca się do normalnej aktywności, bo rekonwalescencja jest krótsza.

Redakcja: Czy usunięcie lub zamknięcie żyły odbija się niekorzystnie na krążeniu?

W.R. Przeciwnie. W chorej żyle krew płynęła wolno i w sporej mierze w nieprawidłowym kierunku, co negatywnie wpływało na krążenie. Ponadto inne naczynia już wcześniej przejmowały na siebie część jej pracy i przetaczały więcej krwi. Można więc powiedzieć, że nagle „krew ich nie zaleje”. I na koniec – w nogach mamy więcej żył niż tętnic, dlatego jedna mniej nie robi dużej różnicy.

Redakcja: Dużo jest przeciwwskazań do wykonywania nowoczesnych zabiegów?

W.R. Niewiele. Należą do nich m.in.: bardzo zły ogólny stan zdrowia, duża niewydolność wątroby. Przeszkodą, ale względną, są natomiast zaburzenia krzepliwości krwi czy ciąża.

Artykuł ukazał się w Poradniku Domowym – Kwiecień 2016

Tagi: flebolog warszawa , flebolog wrocław , metody leczenia żylaków , żylaki kończyn dolnych